Schooljaar 2013 - 2014
Feedback voor Schoolfeedback
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie-2013-2014-5_13-15
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/04/2014
Auteur: De Bock Greet, De Feyter Lien, Van den Hout Ingrid, Vanwynsberghe Griet
Schoolfeedback is een zelfevaluatieinstrument dat het Centrum voor Schoolfeedback aan de KU Leuven heeft ontwikkeld. Griet Vanwynsberghe en Marloes Menten onderzochten in het kader van hun masterproef op welke manier schoolleiders gebruik maken van Schoolfeedback en hoe zij het gebruik ervan evalueren. We spraken met de onderzoekers zelf, pedagogisch begeleider Ingrid Van den Hout en Greet De Bock, directeur van basisschool De Kreek in Kieldrecht.Interdiocesane proeven altijd in beweging
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie_2013-2014-1_07
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2013
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart, Pazmany Jef
De interdiocesane proeven (IDP) voor het vierde en het zesde leerjaar voor Nederlands, wiskunde en wereldoriëntatie zijn dit schooljaar door ongeveer 55 000 leerlingen afgelegd. We trachten de afname van de proeven elk jaar te verbeteren, we blijven zoeken naar innoverende vragen, naar een betere ondersteuning van de leerlingen en de leerkracht, en naar een duidelijke rapportering en feedback. In 2013 werden een aantal nieuwigheden doorgevoerd. Ook voor de proeven van 2014 staan een aantal vernieuwingen op stapel.Kan dat rekenen niet worden afgeschaft? De resultaten van IDP6 wiskunde in de kijker
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie_2013-2014-2_07
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2013
Auteur: Duerloo Marleen
De resultaten van IDP6 2013 voor wiskunde liggen beneden de verwachtingen. De voorproeven waarbij de vragen van 2014 werden uitgetest, scoren eveneens ondermaats. Wat gaat er mis? Liggen de verwachtingen in het leerplan en in de eindtermen te hoog? Zijn de vragen in IDP te moeilijk? Doen we in onze aanpak wel voldoende om leerlingen vragen te leren ontcijferen?Natuurlijk doe je mee aan IDP!
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie-2013-2014-3_32
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/12/2013
Auteur: [S.N.]
Voorstelling van en uitnodiging tot de interdiocesane proeven (IDP) voor het vierde en het zesde leerjaar in 2014.Resultaten IDP4 2013 in een notendop
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie_2013-2014-1_08
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2013
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart
Dit schooljaar namen meer dan 23 000 leerlingen online deel aan IDP4 voor Nederlands, wereldoriëntatie en wiskunde. De directeur kan alle klasrapporten en het schoolrapport opvragen via diezelfde toetsomgeving. In de proef voor het vierde leerjaar zaten twee nieuwigheden: een kerndictee en een proef hoofdrekenen. Daarover geven we summier een analyse.Wat hebben we geleerd?
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie-2013-2014-6_03
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/06/2014
Auteur: Van den Brande Marc
De jaarlijkse routine van individuele leerlingenevaluatie is een traditie. Toch lijkt de impact ervan op het basisonderwijs minder zwaar te wegen dan op andere onderwijsniveaus. Basisscholen kunnen volop inzetten op een ontwikkelingsgerichte aanpak. De basisschool blijft in eerste instantie een leergemeenschap. Alle teamleden moeten zich er van bewust zijn dat de verschillende elementen in de evaluatie niet enkel naar een product, dan wel naar een leerproces verwijzen. We moeten dus niet alleen de vraag stellen: wat hebben de leerlingen geleerd? Maar ook: wat heb ik als leerkracht of als directeur tijdens dit schooljaar geleerd?Wat leren leerlingen als ze lezen? Knelpunten bij het lezen van informatieve teksten
Referentienummer: DOCD_TS_School+visie_2013-2014-2_02
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2013
Auteur: Masquillier Bart
Zowel in IDP4 als in IDP6 boden we de leerlingen voor de leesvragen informatieve teksten aan. We kozen daarbij voor informatieve boeken, waaruit we tekstdelen aanpasten. In welke mate leren kinderen iets uit wat in informatieve teksten wordt aangeboden? Welke knelpunten doen zich voor in het verwerken van informatieve teksten? We gaan aan de hand van een analyse van enkele vragen uit de proef na waar het leesaanbod, de didactiek, de leeromgeving en de ondersteuning bijgestuurd kunnen worden.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |