Schooljaar 2009 - 2010
Commentaar en suggesties bij IDP4 Nederlands. Nooit meer voor een gesloten deur!
Referentienummer: 26670
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2009
Auteur: Masquillier Bart
In mei maakten bijna 18.000 leerlingen de interdiocesane proeven 4de leerjaar online. Een succes! In dit artikel lees je commentaren en suggesties bij een vraag uit de proef Nederlands rond het lezen van een kalender of een schema.Commentaar en suggesties bij IDP4 wereldoriëntatie. Mooi en gezond: twee belangrijke aspecten. En toch...
Referentienummer: 26671
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2009
Auteur: Pazmany Jef
In mei maakten bijna 18.000 leerlingen de interdiocesane proeven 4de leerjaar online. Een succes! In dit artikel lees je commentaren en suggesties bij twee vragen uit de proef wereldoriëntatie rond muzische expressie en rond gezondheid.Commentaar en suggesties bij IDP4 wiskunde
Referentienummer: 26669
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2009
Auteur: Duerloo Marleen
In mei maakten bijna 18.000 leerlingen de interdiocesane proeven 4de leerjaar online. Een succes! In dit artikel lees je commentaren en suggesties bij een vraag uit de proef wiskunde rond kommagetalen waarbij de gegevens uit een tabel kwamen. Het artikel geeft voorbeelden om kinderen reeds van in de kleuterklas vertrouwd te maken met tabellen en grafieken.IDP4: een groot succes! Twee (of meer) vliegen in één klap! Tabellen, diagrammen en grafieken lezen en interpreteren in IDP4
Referentienummer: 26668
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2009
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart, Pazmany Jef
In mei maakten bijna 18.000 leerlingen de interdiocesane proeven 4de leerjaar online. Een succes! Omdat in de proef wiskunde en Nederlands nogal wat tabellen, diagrammen en grafieken voorkwamen, gaat dit inleidend artikel daar wat dieper op in. Verder nog commentaar en suggesties bij de proeven wiskunde, Nederlands en wereldoriëntatie.IDP6: online experiment. De leerkracht verbetert, een verbetering!
Referentienummer: 27022
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2009
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart
In juni 2009 namen meer dan 33 000 leerlingen deel aan de interdiocesane proeven voor het zesde leerjaar. Een groep van 300 leerlingen legde de proef online af en dit voor het eerst. In 2004 richtte het VVKBaO voor het eerst online proeven in voor het vierde leerjaar. Ondertussen vroegen steeds meer leerkrachten van het zesde leerjaar ons of we IDP6 ook niet online konden aanbieden. Dit jaar werd de uitdaging aangegaan.Interdiocesane proeven en paralleltoetsen. Effectieve middelen voor interne kwaliteitszorg? Drieluik
Referentienummer: 27622
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/02/2010
Auteur: Saveyn Jan
Sinds kort zijn er naast de koepelgebonden interdiocesane proeven (IDP) de paralleltoetsen van de overheid. Zij zijn afgeleid van de peilingproeven, waarmee de overheid nagaat of en in welke mate de leerlingen de eindtermen bereiken. Zijn IDP en paralleltoetsen effectieve middelen voor interne kwaliteitszorg? We vroegen het aan Roger Standaert van de Entiteit Curriculum en Jan Saveyn van het VVKBaO. In het derde luik vertellen schooldirecteurs Paola Vecchio en Uberto Caubergh hoe ze met de IDP-resultaten aan de slag gaan.Vraag en antwoord
Referentienummer: 29410
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/06/2010
Auteur: Van den Brande Marc
De Vlaamse overheid stelt in afgeleide van haar eigen peilingtoetsen nu ook paralleltoetsen ter beschikking van de scholen. Hoewel de overheid aangeeft dat scholen niet verplicht zijn eraan deel te nemen en de inspectie de resultaten niet zal opvragen, is deze aanpak niet wars van enige bevoogding. Het gaat nog niet zo ver als centrale examens. Toch is het duidelijk dat elke school verantwoording inzake de kwaliteit van het geboden onderwijs moet afleggen. Klassieke toetsen kunnen een zicht geven op de bereikte standaarden. Op schoolniveau heeft het VVKBaO daarom de interdiocesane proeven ontwikkeld. Naast het meten, moet elke school de gegevens ook interpreteren en waarderen (in functie van het eigen doelpubliek) om dan tenslotte beslissingen te nemen met het oog op het verbeteren van de onderwijspraktijk.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |