Schooljaar 2010 - 2011
Compenserende maatregelen bij IDP
Referentienummer: 28552
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/04/2011
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart
Sticordi (stimuleren, compenseren, remediëren en dispenseren) is een heet hangijzer in het zorgbeleid van scholen. Dat kunnen we besluiten uit de vragen die scholen ons stellen over het gebruik van compenserende maatregelen bij de interdiocesane proeven (IDP). In dit artikel onderzoeken we vanuit toetstechnisch oogpunt en vanuit pedagogisch-didactisch oogpunt de mogelijkheid om compenserende maatregelen in te zetten tijdens IDP.Een IDP4-rapport voor méér dan 700 scholen
Referentienummer: 27919
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2010
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart, Pazmany Jef
In 2004 zijn we met IDP online voor het vierde leerjaar gestart. Het aantal deelnemers neemt jaar na jaar toe. Zoals steeds vind je op de website bij IDP Nederlands (begrijpend lezen), wereldoriëntatie (kunst) en wiskunde (kommagetallen leren begrijpen) uitgebreide commentaar en suggesties voor preventie en remediëring. Een samenvatting daarvan lees je hierna.Hoe leren leerlingen betekenisvolle herleidingen beter beheersen?
Referentienummer: 27915
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2010
Auteur: Duerloo Marleen
De auteur gaat in op het zwakst scorende onderdeel uit de wiskundepeilingen met name betekenisvolle herleidingen. Hoe leren leerlingen betekenisvolle herleidingen beter beheersen? Laat ons leerlingen meer kansen geven om praktische meetoefeningen te doen, waarbij ze zelf veel meten in zeer verschillende eenheden.Nieuwe referentiegroepen IDP op basis van GOK-indicatoren 2008. Tot welke groep behoort jouw school?
Referentienummer: 27918
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2010
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart, Verhaeghe Jean Pierre
Wanneer je deelneemt aan de interdiocesane proeven kan je een schoolrapport opvragen. In dat schoolrapport vind je de resultaten van je school in vergelijking met de gemiddelde resultaten van de Vlaamse katholieke basisscholen. Om de werkelijke waarde van de eigen school op bepaalde gebieden te kunnen beoordelen, is het interessant om zich met ‘de eigen familie’ of de referentiegroep te kunnen vergelijken. Op basis van de GOK-indicatoren van 2008 werden nieuwe referentiegroepen voor IDP bepaald. Hoe dat in zijn werk is gegaan, lees je in volgend artikel.Opmerkelijke bevindingen na twee jaar online experimenten voor IDP6
Referentienummer: 28207
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2010
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart
In juni 2009 experimenteerden we voor het eerst met een online versie van IDP6. In juni 2010 breidden we de experimenteergroep uit. Bij de inschrijving in december 2009 gaven scholen aan of ze interesse hadden om de proeven voor het zesde leerjaar online af te leggen. 318 scholen stelden zich kandidaat. Hoe ging het verder?
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |