Schooljaar 2011 - 2012
De pedagogische dienstverlening van VVKBaO onder de loep
Referentienummer: 29136
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/12/2011
Auteur: De Ruysscher Kris
Tot de kerntaken van VVKBaO behoort de pedagogische dienstverlening. Uit de resultaten van de enquête, gevoerd ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Verbond, blijkt dat lang niet iedereen op de hoogte is van de verschillende facetten van die dienstverlening. Een goede reden om ze in deze bijdrage even op een rij te zetten. Daarbij geven we ook enkele opmerkingen mee van de respondenten en schetsen we de uitdagingen voor de toekomst.Enkele bedenkingen bij IDP4 2011
Referentienummer: 28867
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/09/2011
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart, Pazmany Jef
In dit algemene deel willen we antwoord geven op drie vragen van scholen. Wat testen we in IDP4? Hoe komt het dat de testresultaten van de voorproeven laag liggen? En hoe maken leerlingen online toetsen optimaal? Daarna krijg je per leergebied commentaar bij IDP4 2011.Lezen om te leren. Commentaar en suggesties bij IDP6 Nederlands
Referentienummer: 29004
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2011
Auteur: Masquillier Bart
33 000 leerlingen legden de leestest van IDP6 af. Opvallend zijn de gelijkenissen in de leesresultaten tussen de interdiocesane proeven en de PISA-resultaten voor lezen bij 15-jarigen. Maar de leerlingen scoren ook verrassend goed op de beoordelingsvragen. Een vergelijking.Waarom zou je in de lessen Nederlands het omgekeerde doen van wat je wilt? Over het kiezen van werkvormen
Referentienummer: 29805
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/06/2012
Auteur: Callebaut Ides
Leerkrachten moeten elke dag heel wat werkvormen kiezen of uit een methode overnemen. Dan hebben ze niet veel tijd om daarover na te denken. Maar waarom gebruiken (bijna) alle collega’s soms werkvormen die precies het tegendeel bewerkstelligen van wat ze eigenlijk willen? Er worden voorbeelden uit lessen Nederlands gehaald. Als je zinloze en schadelijke werkvormen weggooit, krijg je weer tijd en energie voor een aanpak die voor je leerlingen zinvol is en meestal ook veel leuker.Wat willen we met goed wiskundeonderwijs bereiken? Commentaar en suggesties bij IDP6 wiskunde
Referentienummer: 28998
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2011
Auteur: Duerloo Marleen
In dit artikel gaat de auteur dieper in op de notie functionele gecijferdheid. Goed kunnen rekenen is ‘slechts’ een stuk gereedschap dat kinderen nodig hebben om problemen te kunnen oplossen. Maar het vormt wel een belangrijk stuk gereedschap. Waar kunnen we functionele gecijferdheid situeren in het aanbod van het basisonderwijs? En hoe ver willen we zwakke rekenaars daarin brengen? Daarvoor nemen we ook een kijkje in het nieuwe leerplan wiskunde 1B/BVL.Welkom op de zitdag IDP6! Met de outputgegevens van IDP6 een outputbeleid opzetten
Referentienummer: 28871
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/09/2011
Auteur: Duerloo Marleen, Masquillier Bart
Al jaren geven we als toetsenmakers van IDP6 introductiesessies over hoe een schoolteam het eigen IDP6-rapport kan lezen en analyseren. Scholen willen daar graag een vervolg op. Vooral omdat de stap naar het opstellen van een concreet actieplan moeilijk blijkt en blijft. In het schooljaar 2010-2011 hebben we een experiment opgezet. We organiseerden per bisdom twee zitdagen voor telkens in totaal acht scholen. Hoe ziet zo’n zitdag eruit? Wat leren we uit het experiment? En hoe gaat het verder?
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |