Schooljaar 2012 - 2013
Niet tevreden met de resultaten voor IDP6 wiskunde? Kiezen voor opbrengstgericht wiskundeonderwijs
Referentienummer: 30156
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2012
Auteur: Duerloo Marleen
Waarom nemen scholen deel aan de interdiocesane proeven (IDP)? Omdat ze die resultaten wensen te analyseren om waar nodig aan de verbetering van hun onderwijskwaliteit te werken. Met behulp van een stappenplan kunnen scholen die denkoefening maken. Bij het nagaan waar optimalisering mogelijk is, komen een aantal factoren in zicht. We focussen in dit artikel op de leerkracht. In Nederland klinkt
momenteel luid de roep naar ‘opbrengstgericht onderwijs’ met de invoering van het referentiekader taal en rekenen (2010). Welke elementen van dat gedachtegoed zijn bruikbaar binnen IDP wiskunde?Succesfactoren voor leesbevordering
Referentienummer: 30440
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/02/2013
Auteur: Masquillier Bart
Lezen bevorderen is een zaak van onderwijs, cultuur en welzijn, stelt de Stichting Lezen Nederland. We leggen je uit op welke wijze je op school succesvol het lezen van leerlingen bevordert. We geven daarbij het voorbeeld van de leeskaart, een initiatief van de Canon Cultuurcel in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten.Verwijt de pot de ketel …? Commentaren en suggesties bij IDP6 spelling
Referentienummer: 30155
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/10/2012
Auteur: Masquillier Bart
Toen ik onlangs het leerplan Taalbeschouwing voorstelde aan leerkrachten basis- en secundair onderwijs ontviel het een aantal leerkrachten opnieuw dat ‘ze’ niet meer kunnen schrijven. Wie wordt er wat verweten? Is het de schuld van de maatschappij? De leerlingen? De methode? De leerplanmaker? Of zou de leerkracht er ook iets mee te maken kunnen hebben? Nee toch! Verwijten maken niemand beter. Reflecteren op de eigen praktijk kan echter nooit kwaad.Wat werkt op mijn school? Drieluik
Referentienummer: 30446
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/02/2013
Auteur: Bellens Kim, Luykx Helga, Verhelst Machteld
Kim Bellens en Bieke De Fraine schetsen in hun reviewstudie Wat werkt? Kenmerken van effectief basisonderwijs een overzicht van de factoren voor het maximaliseren van leerprestaties, de leerwinst en het welbevinden op basisscholen. Zij willen met hun bijdrage de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk verkleinen. Wij gaan niet in op alle facetten uit het onderzoek, maar wel op het belang van evidence-based onderwijs. Onderwijs gestuurd door bevindingen van wetenschappelijk onderzoek dus. We spreken daarover met Kim Bellens, Helga Luykx en Machteld Verhelst.Wie doet mee aan IDP?
Referentienummer: 30044
Tijdschrift: School+visie, Verschenen: 01/08/2012
Auteur: Duerloo Marleen, Haeck Marie
We evalueren de interdiocesane proeven (IDP) voortdurend om de kwaliteit te optimaliseren. Het doel is scholen een betrouwbaar middel aan te reiken, waarmee ze hun onderwijspraktijk kunnen evalueren. In dit artikel schetsen we een beeld van de deelnemers. Nemen twaalfjarigen die in het vierde leerjaar zitten deel aan IDP4 of IDP6? Kijken we naar het geboortejaar of naar het leerjaar waarin de leerlingen effectief zitten? Welke leerlingen behoren tot de groep die de gestandaardiseerde proeven maakt?
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |